Prowadzisz sobie sam marketing? Oto kilka praktycznych rad!

Prowadzisz sobie sam marketing? Oto kilka praktycznych rad!

Być blogerem może być dzisiaj tak naprawdę każdy. Inną kwestią jest natomiast bycie blogerem świadomym, czyli takim, który wie, że jego twórczość przynosić może konkretne zyski. Świadomość ta dotyczy wielu aspektów, m.in. co chcemy osiągnąć poprzez prowadzenie bloga, jakimi narzędziami możemy go zoptymalizować, czy też jakie działania możemy podjąć, aby spływały do nas profity i to w coraz większych ilościach.

Ale tak naprawdę umiejętności opisane powyżej powinna posiąść każda osoba, która jakkolwiek łączy swoją przyszłość z zarabianiem w internecie. Obojętnie, czy chodzi o zarabianie stricte z tekstów, czy też pozyskanie klienta poprzez merytoryczną wartość, którą się oferuje, a pobieranie wynagrodzenia za swoje inne produkty lub usługi. Ten drugi model, z resztą, zdecydowanie dominuje na rynku. Więc pytanie – prowadzisz sobie sam marketing? Oto kilka praktycznych rad!

Źródło wiedzy

Na wiosnę 2016 roku trafiłam na ogłoszenie Izy Kornet, że chce ona zorganizować spotkanie świadomych blogerek. Szczerze powiedziawszy zastanawiałam się, czy powinnam zaaplikować, gdyż na początku brzmiało to nieco tajemniczo, a poza tym… nie czuję się standardową blogerką, która np. pisze o modzie czy parentingu. Mam firmę, do której prowadzenia potrzebny jest mi blog jako potwierdzenie mojej wiedzy. Mimo wszystko stwierdziłam jednak, że lepsze poznanie „branży” jest mi potrzebne  – w końcu część mojej pracy, jako firmy prowadzącej komunikację w imieniu marek – polega na kontakcie z blogerkami i proponowaniu im współpracy. Z drugiej strony – mimo wszystko to, co jest na mojej stronie to blog, więc do blogerów niechybnie się zaliczam ;)

Zsumowawszy to wszystko – postanowiłam wysłać swoje zgłoszenie. I naprawdę, miałam nosa! Iza okazała się fantastyczną organizatorką, która pomimo młodego wieku (lekko ponad 20 lat!) nie dość, że sama zaplanowała całodzienny event, to jeszcze dobrała takie prelegentki, które dały uczestniczkom fantastyczną wartość i cenną wiedzę.

Przejdźmy więc do meritum. Prowadzisz sobie sam/a marketing. Nad czym warto popracować?

Webinary!

Choć szczerze mówiąc, powiedziałabym szerzej – materiały online. To one dzisiaj królują w social media, to na nich zdobywamy największy zasięg, a potem dużo łatwiej jest nam przekonwertować widza w klienta i np. pozyskać maila czy sprzedać. Wiem doskonale, że pierwsze video zazwyczaj są trudne – najczęściej jest to panika przed nieznanym i cały bój toczy się jedynie w naszej głowie. Jakiś czas temu nagrałam nawet na ten temat vloga, tutaj znajdziecie do niego link. Jeśli myślicie o nagrywaniu się, a macie w sobie jakieś lęki – to jest materiał obowiązkowy!

Gdy już go obejrzycie i – uwaga – wdrożycie porady tam podane, warto zastanowić się nad formą nagrań. Mogą być to treści utrwalone wcześniej – to daje Wam duży komfort, gdyż w razie pomyłki czy przejęzyczenia po prostu wciskacie stop. A dla tych, którzy czują się na siłach, proponuję skok na głęboką wodę i albo live’y na Facebooku, albo od razu webinary, które skupiają naprawdę zaangażowaną społeczność. I o tym właśnie, na Spotkaniu Świadomych Blogerek, opowiadała Paulina Pamuła, podczas prelekcji pt. „Webinary jako sposób budowania publiki wokół bloga”.

SEO!

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. search engine optimization, czyli właśnie SEO, zwana także pozycjonowaniem) to procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych. Czyli, mówiąc po ludzku – dokładnie tak, jak mówiła to Ola Gościniak z “Jestem interaktywna” podczas swojej prelekcji na SŚB – „SEO to taka czerwona torebka, dzięki której wszyscy Cię zauważą” – jest elementem charakterystycznym i przez to się wyróżniasz. Wasz blog (strona internetowa) powinien mieć właśnie taką czerwoną torebkę, czyli narzędzia i systemy, które pozwalają wyróżnić go wśród innych stron. W czasie SŚB zrobiłam z Olą live’a, a opowiedziała mi ona wówczas o pierwszych krokach z SEO, a także poleciła to, co i ja Wam rekomenduję – bo stosuję sama i wiem, jak dobrze działa – wtyczkę SEO Yoast dla WordPress. Po zainstalowaniu sama podpowiada, co powinniście zrobić, by wasza strona była lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania.

Umiejętność współpracy z innymi osobami, w tym – z blogerami.

Jak się okazuje, jesteśmy trochę jak te Zosie-samosie, które tak bardzo skupione są na własnym czubku nosa, że nie zauważają możliwości, które wynikają ze wzajemnej pomocy. Oczywiście, marzeniem niemal każdej osoby jest, aby zostać wymienionym w social media przez osobę od nas „większą”, która ma wiele obserwujących i dzięki temu nam też coś „skapnie” :) Ale aby tak się stało, trzeba tej osobie zaoferować jakąś super wartość, coś, czego ta osoba nie ma, a i tak zazwyczaj udostępnienia takie są niechętne.

Dlatego może warto obrać strategię małych kroczków i poszukać osób, które są na podobnym poziomie co my, może nieco wyższym i… zrobić coś wspólnie? Tak jak ja zrobiłam to z Olą Gościniak – ja mówię o budowaniu marki w social media, a Ola o pozycjonowaniu, a te tematy są pokrewne. Dlatego bardzo prawdopodobne, że grupy obserwujących jednej z nas będą zainteresowane tym, co robi druga, więc część z nich przyjdzie naturalnie. I o tym właśnie mówiła Joanna Bogielczyk, która była kolejną prelegentką na SŚB.

Profesjonalny wizerunek

Jest on moją najsilniejszą domeną, sama wielokrotnie o tym pisałam – czy to tu, na blogu, czy też na INNPoland, czy w Dolce Vita Magazyn. Dlaczego warto o niego dbać? Bo spójny, profesjonalny wizerunek sprzedaje! Nie bez przyczyny mówi się, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze i że zniszczone trudno odbudować. A w social media mamy – mówiąc globalnie – tylko wizerunek, czyli to, jak odbierają nas inni.  Możemy mieć owy wizerunek dobry – jako ekspert, osoba na poziomie, z wartościami, spójna, albo też zły – nie tylko jako osoba niechlujna, niewiarygodna, ale także taka, która właściwie nie wiadomo, czym się zajmuje. A jeśli prowadzimy firmę lub jakąś działalność, to już po pierwszym rzucie oka inni powinni wiedzieć, co dla nich możemy zrobić. I o tym także mówiła na SŚB Klaudia Fotyniuk.

Natomiast ja przygotowuję się właśnie do wydania kursu, dzięki któremu zaplanujemy Twój wizerunek w social media (i nie tylko!). Jeśli ten temat Cię interesuje – napisz do mnie (na dole jest okienko kontaktu), a z chęcią porozmawiam o Twoich oczekiwaniach :)


Oczywiście tak fantastyczne spotkanie nie mogło odbyć się bez partnerów i sponsorów (super było to, że mój Klient także dołączył się z dwoma swoimi markami!).

Partnerzy

  1. Grażyna Zmudziejewska: http://www.kompasmarzen.pl/ksiazka/
  2. Janda: https://www.janda.pl
  3. Scan-Anida: http://scananida.com.pl
  4. TwinCaps: http://twincaps.pl
  5. DolakCoach: http://dolakcoach.pl
  6. Wydawnictwo Pascal: http://pascal.pl
  7. 7th Heaven: https://www.facebook.com/love7thheaven.polska/?__mref=message_bubble
  8. Lip Smacker Polska: https://www.facebook.com/LiP-Smacker-Polska-315686475457296/?__mref=message_bubble
  9. Bą Bą: https://www.facebook.com/praliny.belgijskie/?fref=ts
  10. Efcia Soap: https://www.facebook.com/EfciaSoap/?fref=ts
  11. Equilibra: http://equilibrasklep.pl
  12. Majunto: http://majunto.com
  13. Iva Natura: http://www.ivanatura.pl
  14. Jagodowa Sztuka: https://jagodowasztuka.blogspot.com
  15. Vichy: http://www.vichy.pl/
  16. La Roche-Posay: http://www.laroche-posay.pl/
  17. Made by Goga: https://www.facebook.com/MadebyGoga/?fref=ts&__mref=message

Media&Partnerzy:

  1. KobiecePorady.pl: http://kobieceporady.pl
  2. Face&Look: http://www.faceandlook.pl
  3. Spichlerz Handmade: https://www.facebook.com/SpichlerzHandmade/?fref=ts
  4. Domowy Zakątek: https://www.facebook.com/domowy.zakatek/?fref=ts
  5. Rainbow Loom: http://rainbowloompolska.com
  6. sosrodzice.pl: http://www.sosrodzice.pl
  7. Lady Amarena [zdjęcia]: https://www.facebook.com/lady.amarena/?fref=ts
  8. Empress Motion: http://www.empressmotion.pl
  9. Restauracja & Kawiarnia Spiżarnia: https://www.facebook.com/spizarniabdg/?fref=ts

 

W ramach współpracy blogerskiej chciałabym także wymienić dziewczyny, które były uczestniczkami:

  1. Patrycja Ewa Nowak

http://www.paaatriziaa.blogspot.com

https://www.facebook.com/paaatriziaa/

  1. Olga Biskupska

http://placesandplants.com

https://www.facebook.com/Places-and-Plants-1753974798216151/

  1. Krystyna Polek

https://twardonaziemimiekkowchmurach.blogspot.com

https://www.facebook.com/polek.krystyna/?fref=ts

  1. Agnieszka Wiśniewska

http://ciekawekosmetyki.pl

https://www.facebook.com/ciekawekosmetyki/?fref=ts

https://www.facebook.com/1007pomyslow/?fref=ts

  1. Sylwia Ciszyńska

http://www.mietawkapeluszu.pl

https://www.facebook.com/mietawkapeluszu/

  1. Magdalena Kuncio

http://kuncio.com

https://www.facebook.com/kunciocom

  1. Magdalena Szczęśniak

http://kartkazpasja.com

https://www.facebook.com/kartkazpasja/

  1. Żaneta Bomba

http://mother-andson.blogspot.com

https://www.facebook.com/Mother-and-son-1416859651978036/…

  1. Anna-Maria Wiśniewska

http://www.annamariawisniewska.pl

https://www.facebook.com/bizneswSM

  1. Lena Murawska

http://mama-m.pl

https://www.facebook.com/mamy.motywacje/

  1. Adrianna Frasz

http://przez-pryzmat-marzen.blogspot.com

https://www.facebook.com/przezpryzmatmarzen/?pnref=lhc

  1. Karolina Jaskólska

http://dzieciecapodroz.pl

https://www.facebook.com/dzieciecapodroz/

  1. Marta Kraszewska

http://www.rudymspojrzeniem.pl

https://www.facebook.com/rudymspojrzeniemnaswiat

  1. Nadine Kranik

http://macierzynstworaz.pl

https://www.facebook.com/macierzynstwoRaz/

  1. Roksana Prusarczyk

http://www.dzwoneczkowa.pl

https://www.facebook.com/dzwoneczkowa/

  1. Iza Damse

http://www.nietylkorozowo.pl

https://www.facebook.com/nietylkorozowo/

  1. Sylwia Narkowicz

http://www.oczamimamy.pl

https://www.facebook.com/oczamimamy/?ref=bookmarks

  1. Marta Block

http://blogowe.zosinkowy.com.pl

https://www.facebook.com/ZosinkowyBlog/?fref=ts

  1. Izabela Kornet

www.thesecretofhealing.pl

www.facebook.com/thesecretofhealing

 

  • Izabela Kornet

    Dziękuję za obecność, za relację :D i za spojrzenie na to okiem praktyka ;)

  • Odnośnie SEO – to coraz ważniejsza kwestia w blogowaniu, m.in dlatego że blogów powstaje coraz więcej, coraz trudniej jest się wyróżnić i dotrzeć z wyszukiwarki do klienta. Co więcej świadomość wśród blogerów również rośnie, co oznacza większą konkurencję. W związku z tym mimo, że wspomniana wtyczka SEO Yoast jest bardzo przydatna, to warto zainteresować się pozycjonowaniem stron w szerszym spektrum. Wiele można dowiedzieć się po prostu z blogów branżowych, na początek polecam oczywiście artykuły o podstawach: https://widoczni.pl/blog/6-faktow-o-pozycjonowaniu-ktore-musisz-znac/