fbpx

Kim jestem i jakie role pełnię w życiu?

Przede wszystkim chciałam Ci bardzo podziękować, że ze mną jesteś. Szczególnie, jeśli zaangażowałeś się w moją akcję pozyskania 2000 polubień mojego fanpage’a Wizerunek w social media. Obiecałam w zamian za tę pomoc podrozdział mojej książki – Kim jestem i jakie role pełnię w życiu? Poniżej go wklejam, natomiast chciałam jeszcze dać Ci słowo wprowadzenia, abyś wiedział, dlaczego o tym piszę w książce dotyczącej budowania wizerunku.

Kim jestem i jakie role pełnię w życiu? 1

Workbook to tak naprawdę szkolenie przeprowadzające Cię przez etapy budowania wizerunku w mediach społecznościowych. Abyś mógł tego dokonać dobrze i skutecznie, musimy przejść przez cały proces identyfikacji Twoich celów życiowych/zawodowych, określenia klientów, przekonań na temat social mediów i sposobów tam komunikacji. W momencie, kiedy nadchodzi czas opracowania, co będziemy pokazywać w social media, aby osiągnąć swoje biznesowe cele, podstawową kwestią jest określenie Twoich życiowych ról. Bo jak inaczej chcesz wybrać te najwłaściwsze, te, których pokazywanie przyniesie najlepszy pod wszystkimi względami skutek w postaci – finalnie – sprzedaży (Ciebie, Twojej idei, produktu, usługi itd)?

A wbrew pozorom, to wcale nie takie łatwe. Social media to niuanse, to prześlizgiwanie się po różnych emocjach. A to właśnie emocje powodują, że ludzie nas zapamiętują, że do nas wracają. Więc – na bazie m.in. moich doświadczeń – nie wystarczy tylko „mieć firmę” i wrzucać np. linki do mądrych artykułów. Potrzebujemy trochę więcej otoczki, pokazywania skrawków siebie. Oczywiście to tylko od Ciebie zależy, co i ile pokażesz. Ale zanim to zrobisz (oraz zanim totalnie odrzucisz tę ideę), ustal, jakie są wszystkie główne obszary Twoich aktywności życiowych, by mieć później możliwość wyboru.

Kim jestem i jakie role pełnię w życiu?

To jest bardzo, bardzo, bardzo kluczowe pytanie, które pomoże Ci określić to, co i jak chcesz komunikować światu – budując jednocześnie swój wizerunek. Bardzo proszę Cię o to, abyś dokładnie przemyślał swoje odpowiedzi, by nie pominąć żadnej istotnej roli. Od tego, co wypiszesz, zależy, na czym będziesz skupiać się przez kolejne strony Workbooka, a potem… swojej komunikacji. Zastanawiając się jednak nad nimi nie myśl jeszcze w kategoriach „to chcę pokazać [w social media], a tego nie chcę, więc nie wypiszę tej roli”.

Dam Ci świetny przykład, dlaczego nie warto tak robić. Pracuję z klientami nad ich wizerunkiem poprzez, między innymi, budowę ich profilu na LinkedIn. Aby wykonać porządnie profil, muszę klientów poznać, dowiedzieć się czegoś o tym, czym się zajmowali, więc odpowiadają mi oni na pytania dotyczące ich życia zawodowego od ich 16 roku życia wzwyż.

Dopóki nie położyłam nacisku na to, aby wypisywali niemal każde doświadczenie, które zdobyli w życiu, każdą pracę, której się podjęli, traciliśmy całkiem sporo z całościowego obrazu i przez to dopiero na sam koniec okazywało się, że można byłoby niektóre kwestie uzupełnić, opisać dużo barwniej. Wychodziło to dopiero w momencie, gdy klient mówił coś na kształt „Hmm, Pani Aniu, bo wie Pani co… bo ja kiedyś, dawno, pracowałem w takim miejscu, ale to nie ważne, tylko że tam się nauczyłem takiej rzeczy…”. I ta jedna rzecz często zmieniała perspektywę na cały dorobek klienta! Trzeba było przebudowywać profil, bo nagle mogłam opowiedzieć fantastyczną historię. Na szczęście dość szybko doszłam do tych wniosków 😉

W Twojej sytuacji jest bardzo podobnie. Wypisz wszystkie role, jakie przyjdą Ci do głowy, nawet, jeśli wydadzą Ci się niepotrzebne, nieistotne, głupiutkie. To da Ci później szerszą perspektywę, będziesz mógł wybierać, poczujesz, że masz z czego.

Zaparz kawę i…

Zastanów się teraz nad swoimi życiowymi rolami, a następnie je uściślij, czyli poszukaj wśród nich podról. Wiem, że może być to mało jasne, dlatego dam Ci przykład:

Rola 1. Bizneswoman

Podrola 1.1. właściciel firmy, osoba zarządzająca nią

Podrola 1.2. doradca, ekspert pracujący indywidualnie

Podrola 1.3. szkoleniowiec, osoba występująca publicznie

Rola 2. Fanka zdrowego stylu życia i zapalona biegaczka

Rola 3. Żona, córka, wnuczka, przyjaciółka

Rola 4. Właścicielka psa

Rola 5. Wolontariuszka

Podrola 5.1. opiekunka osób starszych

Podrola 5.2. pomocnik w schronisku dla zwierząt

Czas na Ciebie! 

Weź więc zeszyt i długopis i odpowiedz sobie na zadane przeze mnie pytania.

I teraz, jeśli myślisz, że już wiesz, co chcesz pokazywać, a co kategorycznie nie, to Cię zaskoczę. To jeszcze nie ten etap! Czasami wydaje nam się, że kategorycznie, absolutnie nie będziemy ujawniać pewnych kwestii. Albo odwrotnie – że pokazywanie konkretnego obszaru wspiera nasz wizerunek. Ale tego dowiesz się dopiero po tym, jak przepracujesz kilka innych aspektów, m.in. swoje CO, PO CO i JAK, a także odpowiesz sobie na pytanie, Do czego tak naprawdę chcę wykorzystywać media społecznościowe? I poruszysz jeszcze kilka innych kwestii.

To wszystko oczywiście możesz przepracować w mojej książce „Twój wizerunek w social media”. Spiesz się, bo trwa wyprzedaż, a nie będzie trzeciego wydania.

Scroll to Top

Kurs online

LinkedIn

w 7 krokach

Anna-Maria Wiśniewska

Jeśli od pracy 1:1 wolisz pracę własnym tempem, sprawdź mój kurs online! Wykorzystaj moc swojej marki do osiągania celów zawodowych.